suomeksi in English
logo

Turun yliopiston kuoro

kuoro

Pelkkää ilmaa - Miksi Jiitä?

pi_kansip.jpgKuoro instrumenttina tarjoaa sovituksille aivan toisenlaiset lähtökohdat kuin yhtye: uusia mahdollisuuksia ja rajoituksia. Uusi sovitus ja esittäjien tulkinta tuovat tuttuunkin teokseen uusia sisältöjä, näkökulmia, syvyyttä ja väriä. Tältä levyltä voikin löytää hyvin erilaisia lähestymistapoja yhden Suomen kaikkien aikojen suosituimman ja menestyksekkäimmän lauluntekijän teoksiin.

Usein populaarimusiikkia kuorolle sovitettaessa sovituksen lähtökohtana on teoksen levytetty versio. Yksi tapa sovittaa teos on pyrkiä toistamaan eri instrumenttien osuudet ihmisäänillä. Tämä on haastavaa sekä sovittajan että esittäjän kannalta ja tuottaa usein mielenkiintoisia efektejä. Tätä levyä varten sovittajia rohkaistiin tekemään lauluista myös sovituksia, jotka muistuttaisivat J. Karjalaisen alkuperäislevytystä vain etäisesti. Sovitusten haluttiin tekevän oikeutta alkuperäisen laulun luonteelle, mutta oli myös tärkeää, että niissä otettiin huomioon kuoron ja kuoromusiikin ominaispiirteet. Näin tutusta kappaleesta saattoikin syntyä aivan erilainen, tuore versio.

TYY:n kuoron hovisovittaja Erkki Nurminen valitsi sovitettavikseen blueskaavaa hyödyntävän Teräsmiehen, soul groove -pohjaisen Bum-zi-bumin sekä J:n uudempaa tuotantoa olevan Hullun laulun ja teki niistä musiikkia, jonka kuoro-tekstuurissa yhtyeversioiden perusratkaisuja ja yksityiskohtia on toteutettu tarkasti. Lumipallo-sävelmän sovituksessa Nurminen toteuttaa omalla kekseliäällä tavallaan etäännytetyn kuorosovituksen ideaa siirtymällä alkuperäisestä tyylistä flamencoon. Vahvasta gospel-taustasta ideoita ammentava Jan Hellberg hyödyntää osaamistaan sovituksissaan hittisävelmistä Hän ja Mies, jolle ei koskaan tapahdu mitään ja lukuisista sovituksistaan tunnettu Timo Lehtovaara jatkaa ammattitaitoista linjaansa sovituksissaan kappaleista Yö kun saapuu Helsinkiin, Villejä lupiineja ja Missä se Väinö on? Jori Männistön sovituksille on ominaista niiden vahva kuoromusiikillinen luonne. Levyn tuottajana toimineen Männistön sovitukset tarjoavat kuorolle virtuoosisia haasteita. Toisaalta Männistö hyödyntää suuren kuoron soinnillisia mahdollisuuksia sovituksissa kappaleista Mä käännyn hiljaa pois sekä Liskonpojat. Etäännytettyjen sovitusten ideaa vie vielä pidemmälle Jaakko Mäntyjärveltä tilattu sävellys Oi vauva, minulla on ne siniset, jossa hyödynnetään väljästi J. Karjalaiselle ominaista tyylilajia bluesia.

Levyn teokset

1. Villejä lupiineja (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Timo Lehtovaara) 2. Pelkkää ilmaa (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Tapani Saarinen) 3. Hän (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Jan Hellberg) 4. Bum-zi-bum (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Erkki Nurminen) 5. Pygmit bailaa (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Jori Männistö) 6. Hullun laulu (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Erkki Nurminen) 7. Mä käännyn hiljaa pois (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Jori Männistö) 8. Ankkurinappi (säv.& san. J.Karjalainen,sov. Jori Männistö) 9. Vanha virsi (säv. sov. & san. J.Karjalainen) 10. Missä se Väinö on? (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Timo Lehtovaara) 11. Lumipallo (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Erkki Nurminen) 12. Mies, jolle ei koskaan tapahdu mitään (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Jan Hellberg) 13. Teräsmies (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Erkki Nurminen) 14. Yö kun saapuu Helsinkiin (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Timo Lehtovaara) 15. Liskonpojat (säv.& san. J.Karjalainen, sov. Jori Männistö) 16. Oi vauva, minulla on ne siniset (säv. Jaakko Mäntyjärvi)